Vreemd gezicht: strooiwagens de weg op in gemeente
Een strooiwagen op de weg midden in de zomer: voor veel weggebruikers een opvallend tafereel. Toch is het geen vergissing. De strooidienst van de gemeente Horst aan de Maas is ook tijdens deze periode actief om de kwaliteit van het wegdek te beschermen tegen extreme hitte.
Onze verslaggever ging vandaag mee met de strooidienst en zag hoe medewerker buitendienst Geert Mooren met de strooiwagen op pad ging. Mooren rijdt normaal gesproken in de winter ook mee tijdens gladheidsbestrijding, maar nu heeft de strooiwagen een andere taak.
56 graden
Door de hoge temperaturen kunnen asfaltwegen flink opwarmen. Op sommige plekken loopt de temperatuur van het wegdek zelfs op tot ongeveer 56 graden. Vooral kruispunten en wegen waar veel zwaar en intensief verkeer rijdt, hebben hierdoor extra te lijden. Door het zout aan te brengen, wordt het asfalt enigszins afgekoeld en blijft de kwaliteit van het wegdek beter behouden. Binnen de gemeente Horst zijn vaste routes bepaald waar strooien op warme dagen gewenst is.
Dagelijks wordt ongeveer één kuub zout verspreid over de aangewezen plekken. Naar verwachting blijft de strooidienst dit ook de komende warme periode voortzetten.
Vreemd gezicht
Voor sommige verkeersdeelnemers blijft het een vreemd gezicht: een strooiwagen terwijl de zon volop schijnt en de temperaturen zomers hoog zijn. Toch raken steeds meer inwoners gewend aan het beeld. De strooiwagens rijden niet uit voor gladheid, maar juist om de wegen in goede conditie te houden.
---
Bericht door: Redactie